onsdag 2 november 2016

Volvo V60 D5 Plugin-hybrid

Idag sätter jag igång - först ut Volvo V60 D5 Plug-in.

Ja, Volvon får bli mitt första objekt för utvärdering. Efter att tidigare ha provat V90 och XC90 var mina förväntningar ganska höga på denna modell. Bemötandet på Tage Rejmes i Örebro var mycket bra och jag fick en seriös bild av de som arbetade där, även om jag tycker att det tog aningen lång tid innan någon faktiskt kom fram och frågade om jag ville ha hjälp.

Klockan 17.30 skulle jag hämta Volvon för att utvärdera den över natt. Det är fantastiskt trevligt att man utan något som helst krångel kan få låna ett fordon över natt så man kan prova den på den vägen man pendlar mellan arbete och hemort. Det ger en dessutom möjlighet att se huruvida hela familjen får plats, om det finns några störmoment eller annat som kan påverka beslutet av bil.

I detta, och kommande inlägg delar jag upp mina tankar i följande delar;
  • Detta fordon
  • Upplevelsen
    • Här graderar jag min upplevelse i form av stjärnor  1-5.
  • Sammanfattning, för- & nackdelar.

Detta fordon

Det här är en Solidvit Volvo V60, med den lilla motorn D5 tillsammans med laddhybrid-tekniken som totalt utvecklar 163+70 hk. Det är ingen topputrustad variant, men har de grundläggande säkerhetsfunktioner som jag kräver av en ny bil idag; Filassistans, döda-vinkeln-varnare, kollisionsvarnare, adaptiv farthållare m.m. En stark fördel med bilen jämfört med många andra laddhybrider är att den kan utrustas med dragkrok, vilket är ett plus för mig som på somrarna drar runt på en husvagn.

Upplevelsen

Exteriör
Först tar jag mig en titt runtom bilen och kan konstatera att Volvo verkligen lyft sitt formspråk de senaste åren. Den ser slank och ganska snabb ut, om än inte alls lika exklusiv som storebror V90. Bakpartiet skvallrar om ett väldigt litet bagageutrymme, så jag tar en titt bakom luckan och brister ut i "herre jösses". Lastutrymmet är inte bara litet, det är pyttelitet! Den icke laddbara versionen av V60 har ett litet utrymme, men i denna har man tvingats höja golvet för att kunna få plats med batterierna, vilket lämnar plats för ett par barnskor och fyra servetter. Nja, så illa kanske det inte är - men det är ett av de minsta bagageutrymmen jag sett i en kombi, och känns genast som något som kan påverka mitt val.

Interiör
Dags att kliva in och utvärdera den på riktigt på vägen hem. Kupén är mörk och helt i textil i denna modell och ger ett dämpat, lugnt intryck. Interiören har inte följt samma positiva utveckling som bilens yttre enl. min mening. Visst, det är stilrent och instrumenten sitter precis var man förväntar sig att de ska sitta, men det känns fortfarande lite trist och som just en Volvo.

Time for lift-off
Ett tryck på startknappen så är man på väg, eller? Eftersom detta är mitt första möte med en laddhybrid undrar jag varför bilen inte startar när jag trycker på knappen upprepade gånger. Som tur är har jag en kollega med mig i passagerarsätet som flikar in "Jag tror den är igång". Jag fnissar lite generat och rullar sakta ut från parkeringen, helt ljudlöst. Backkameran ger en tydlig bild och guidande linjer att följa. Det är först i denna stund jag förstår storheten av laddhybriden - det är oerhört trevligt att susa fram helt ljudlöst och kunna konversera obehindrat utan störande motorljud eller högljudda fläktar. Det enda som hörs är däckens kontakt med marken.

Instrumentering

Placeringen och planeringen av instrumenteringen i denna Volvo är mycket väl genomtänkt och allt är lättåtkomligt direkt från utrymmet där hastighetsmätare i vanliga fall är placerade, inga externa skärmar som kan stjäla fokus. Efter mötet med denna instrumentering infinner sig ett nytt kriterium vid köp av ny bil, digitala mätare och infotainment i centrum är något jag vill ha.

Körupplevelsen

Att köra bilen är lugnt och trevligt och övergången mellan elmotorer och dieselmotorn passerar nästintill helt obemärkt och den skjutsar dessutom på rätt bra vid behov. Många strävar säkert efter just denna lugna och "högst normala" upplevelse av fordonet. Men för mig är det överraskande "icke-överraskande" att köra bilen. Den känns just som en Volvo, vilket jag personligen upplever som lite tråkigt. För den som tidigare haft en bil från denna tillverkare och uppskattar dess "normalhet" uppskattar med största sannolikhet denna bil också. För mig blir det dock lite "jaha, och nu då?"-känsla. En mycket positiv sak i bilens instrument är mätaren som visar när övergången till dieselmotorn sker, den skapar en tävlingsinstinkt att alltid försöka hålla sig på eldrift - vilket i sin tur minskar både utsläpp och bränslekostnad.

Laddning

Väl hemma sätter jag bilen på laddning med den medföljande kabeln och kan konstatera att laddningen sker snabbare än jag förväntat mig trots att jag bara laddar med 8 ampere. Efter ca 25km färd hem hade jag ungefär 25% kvar av batteriet, vilket påvisar att 50km räckvidd är lite överdrivet för normal användning. Med detta kan jag konstatera att jag inte tar mig till och från arbetet på bara el eftersom jag inte kan ladda på jobbet.

Familjen

Morgonen därpå är det dax att baxa in familjen och distribuera ut dem på sina platser i vardagen. Det första konstaterandet är att det är lite trångt i baksätet för mina barn på 6 resp. 7 år. Deras kängor får nätt och jämnt plats mellan sitt säte och framsätet. På förarsidan skrapar min sons skor mot framsätet medan passagerarsidan lämnar något mer plats då framsätet är något mer framskjutet. Fördelen med det lilla, men upphöjda bagageutrymmet är att man inte behöver böja sig för att plocka i och ur barnens väskor, men det är väl egentligen det enda positiva.

Infotainment och teknik

Uppkopplingen av mobiltelefonen sker på absolut enklaste sätt och kontakter, sms och andra nödvändigheter synkroniseras snabbt med bilen. Samtalskvalitén är utmärkt och i stadsmiljö utan högt vägljud eller dieselmotor kan man till och med viska till den i andra ändan. Ljudkvalitén i standardljudsystemet är förvånansvärt bra, vilket Volvo ofta påvisat i tidigare bilar. Med Spotify i mobilen på kvalitetsnivån "Extrem (320kBit/s)" räcker det gott och väl för mig som ändå är ganska kräsen på ett bra ljud.

Sammanfattning, för- & nackdelar

En solid bil med få överraskningar, men absolut en bra bil. Den uppmanar till ett lugnt körsätt, sparar bränsle och har massor av säkerhetsutrustning. Var jag en person som bara var ute efter en bil som tog mig från A till B utan knussel, bagage eller för den delen personlighet så är det ett givet val. Däremot har jag lite större krav på personlighet hos en bil, så mitt val faller troligtvis inte på denna, speciellt inte till den prislappen. Faktum är att det var ganska behagligt att dagen där på sätta mig i min gamla trotjänare Audi A4 2.0 TFSI Quattro och åka iväg - den är trots allt ganska kul att köra.

Fördelar
  • Mjuk och följsam, både på el och diesel.
  • Bränslesnål.
  • Ganska pigg.
  • Smidig infotainment och instrumentering.
  • Bra ljud i standardutförande av ljudanläggning.
  • Dragkrok 950kg med B-kort och 1500kg med BE.
  • Snabb och smidig laddning.
Nackdelar
  • Intetsägande och klen personlighet.
  • Litet bagageutrymme.
  • Dyr i förhållande till dess personlighet.
  • Trångt utrymme för passagerare i baksätet.
  • Inte tillräckligt pigg för att vara rolig.
  • Räckvidden på 50km är under optimala förhållanden, en mer verklig siffra är någonstans mellan 30-40km.
Samlat betyg till denna Volvo V60 D5 Plug-in Hybrid
Observera att min betygsättning är högst personlig och utgår från mina önskemål hos en bil av årets modell.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar